Budgetsystemet

 

Af Charline Udby

09.09.2024

Er din virksomhed fanget i en tidskrævende budgetproces? Budgettering er en uundgåelig del af enhver virksomheders strategiske planlægning og ledelse. Det er her, finansielle mål sættes, ressourcer fordeles, og fremtidige investeringer planlægges. Men lad os være ærlige: budgettering kan hurtigt blive en tidskrævende og kompleks opgave. Mange økonomimedarbejdere bruger adskillige timer på at lave beregninger i regneark og manuel databehandling. Men hvorfor skal det være sådan?

Med automatiske systemer kan hele budgetprocessen effektiviseres, gøres mere præcis og samtidig understøtte ESG-rapportering, som bliver vigtigere inden for virksomhedsledelse. Læs her, hvordan budgetsystemer kan ændre virksomhedens økonomistyring og understøtte implementeringen af ESG-principper i forretningsprocesserne.

Undgå fejl gennem automatisering og større detaljeringsgrad

Inden for budgettering er det ofte manuelle processer, der forårsager fejl, hvilket mange virksomheder erfarer gennem tiden. Ved at automatisere væsentlige dele af budgetteringsprocessen fjerner systemet disse udfordringer, idet data indsamles og integreres i budgettet.

Virksomhedens budgetter bliver automatisk udfyldt med historiske, statistiske og aktuelle data. Det betyder, at jeres medarbejdere slipper for at skulle udfylde tallene manuelt, hvilket både reducerer risikoen for fejl og sparer tid. Virksomhedens budgetter kan dermed udarbejdes på kort tid. Budgetsystemets automatisering betyder også, at du altid har de mest opdaterede data tilgængelige, hvilket er væsentligt, når der skal træffes beslutninger på baggrund af budgettet.

En af de største udfordringer ved budgettering er at kunne dykke hurtigt ned i detaljerne, når det er nødvendigt. Med et budgetværktøj kan du nemmere navigere gennem forskellige niveauer af budgettet. Denne detaljeringsgrad sikrer, at budgettet ikke blot fungerer som en overordnet plan, men som et præcist styringsværktøj, der nøjagtigt afspejler virksomhedens realiteter.

Underbyg jeres ESG-rapportering og budgetsystem med workflows

Environmental, Social, and Governance (ESG)-faktorer er ikke længere blot et populært buzzword i erhvervslivet, men et lovkrav fra 2024/25. Rapporteringen er en essentiel del af, hvordan virksomheder måles og bedømmes. Særligt investorer, kunder, leverandører og andre interessenter forventer i stigende grad, at virksomheder demonstrerer gennemsigtighed omkring deres ESG-præstationer. Her kan værktøjer som budgetsystemer være med til at gøre det nemmere at behandle og videreformidle data, der kan anvendes til overskuelige rapporter.

Til at holde øje med virksomhedens budgetproces, kan I bruge workflows. Disse gør det muligt at opsætte, overvåge og styre hele budgetprocessen. Dette betyder, at når der skal indsamles ESG-data fra forskellige afdelinger og datakilder, kan du bruge workflowet til hurtigt at danne et overblik over, hvor langt I er, og sikre, at alle relevante parter bidrager til at færdiggøre rapporten eller budgettet. Er der data, som mangler i budgetsystemet eller ESG-rapporten? Her er det muligt at sende påmindelser til de ansvarlige. Workflowsene opdateres automatisk, når der indhentes eller indtastes nye data.

Konsolidering af data

Budget- og ESG-data kommer ofte fra mange forskellige enheder, og for virksomheder med flere datterselskaber eller forretningsenheder kan det gøre konsolideringen besværlig. Med konsolideringsværktøjer kan processen automatiseres, hvor finansdata på tværs af selskaber og valutaer indhentes gennem ERP-systemer. Dette gør det muligt at integrere konsolideret data direkte i virksomhedens budgetsystem og ESG-rapportering.

Når du opdaterer et budget eller en ESG-rapport, vil ændringerne ske automatisk i forhold til de resterende data. Dette forenkler integrationen af budgetter og ESG-faktorer i virksomhedens samlede finansielle rapportering på en mere effektiv og ressourcebesparende måde. Et godt overblik muliggør en dybere analyse af ESG-data, hvor dataene kan kombineres med finansielle nøgletal for at få et mere reelt billede af virksomhedens bæredygtighedspræstation.

Denne form for konsolidering sikrer, at I som virksomhed kan tilgå præcise og opdaterede oplysninger i budgetsystemet, hvilket er essentielt for både intern beslutningstagning og ekstern rapportering.

Opfølgning, rapportering og deling af relevante data

Det er ikke nok, at I sætter ESG- og budgetmål. Som virksomhed er det vigtigt at kunne følge op på, hvordan der præsteres i forhold til disse mål. Dette kan gøres på en simpel måde. Ved at anvende automatiske rapporter og realtidsopdaterede dashboards har I mulighed for at overvåge virksomhedens præstationer i forhold til budgettet og ESG-målene. Særligt dashboards er et effektivt værktøj til at få et klart overblik over virksomhedens nøgletal, data og ESG-faktorer.

Nøgleindikatorer som KPI’er kan være særligt relevante at inkorporere i dashboardet i budgetsystemet. Her kan der eksempelvis indgå væsentlige KPI’er som nøgletal over salg, overskudsgrad, likviditetsgrad og cash flow. Både analyser, budgetter og ESG-rapporter kan deles i både PDF- og Excel-format med resten af organisationen. Du kan også dele dashboards eller rapporter via virksomhedens intranet.

Ofte kan data i budgetsystemet være relevant og anvendes typisk af forskellige medarbejdere og afdelinger. En funktion, som er særlig relevant, er, at det er muligt at styre adgangsniveauer, så hver medarbejder kun ser de data, der er relevante for deres opgaver. Det er let at styre adgangsniveauer, og på den måde kan virksomheder sikre, at den data, der vises, er relevant for hver enkelt afdeling eller medarbejder.

Sådan kan rullende budgetter og forecasts være anvendelige

Budgetværktøjer med fokus på finansiel planlægning og analyse gør det også muligt at opsætte rullende budgetter og forecasts inden for forskellige forretningsområder, som kan give et indblik i virksomhedens udvikling og fremtid. Fordelen er, at I som virksomhed kan justere jeres produktion, planer og indsatser på baggrund af disse data.

Forecasting er en vigtig komponent i budgetsystemet, der supplerer det traditionelle budget med en mere fleksibel og dynamisk tilgang. Mens budgettet fastlægger de økonomiske mål og rammer for en given periode, giver forecastet et opdateret billede af, hvad virksomheden realistisk forventer at opnå inden for en kortere tidshorisont, som kan være månedlig eller kvartalsvis.

Virksomheder kan bruge forecasts til at tilpasse og finjustere deres budgetter i takt med ændringer i markedet og nye data. Dette gør det muligt for virksomheder at reagere hurtigere på uforudsete hændelser og justere strategier og operationelle planer, såsom lagermængder og produktionskapaciteter, baseret på de seneste indsigter.

Fordele ved at skifte til et budgetsystem

Fordelene ved at erstatte de klassiske regneark med budgetværktøjer er følgende:

  • Flere kan tilgå og arbejde i budgetter samtidig.
  • Effektivisér brugen af ressourcer i virksomheden og medarbejderes tid.
  • Det er lettere at administrere rullende budgetter, dykke ned i budgettet og skifte mellem perioder.
  • Nem opsætning af prognoser, forecasts og simulationer.
  • Automatisk konsolidering og valutaomregning af budgetter.

InfoSuite er meget mere end software

Hos InfoSuite er vi ikke kun udviklere af software. Vi er også rådgivere for virksomheder. Vi tror nemlig på, at du får mere værdi ud af din budgetløsning, når du samler både værktøj og viden hos én partner.

Derfor råder vi over et helt hold af konsulenter, der hver dag hjælper vores kunder med at få det bedste ud af InfoSuite. Vi løser systemtekniske udfordringer, opsætter skræddersyede budgetmodeller og rådgiver topledere i at trække datagrundlaget helt ind i den strategiske planlægning af forretningen.

Vi kan altså hjælpe med lidt af hvert. Og det bedste af det hele er, at vi følger med i pakken som InfoSuite-kunde.

Andre læste også…

Dette er en illustration, der viser et lyn

Lynintroduktion til InfoSuite Budget

Dette er en illustration, der viser en rumraket

Optimér dine forecasts

Dette er en illustration, der viser en hånd, der knipser

InfoSuite forenkler din budgetproces