Hvad er et dashboard?
Dashboard betyder instrumentbræt. Og det giver god mening. Det er nemlig her, du får præsenteret dine vigtigste indsigter fra Business Intelligence på en let og overskuelig måde.
Typisk vil et dashboard bestå af flere forskellige datavisualiseringer, som tilsammen giver dig et hurtigt billede af den aktuelle situation i din virksomhed eller på et specifikt forretningsområde.
De fleste data i et dashboard præsenteres visuelt for at gøre det nemt at forstå budskabet i tallene. Men visualiseringerne kan sagtens suppleres af rapporter med mere detaljerede tal og oplysninger, du kan dykke ned i.
Derfor dashboards
Drømmer du om et dagligt overblik over din forretnings salgs-performance? Har du svært ved at videreformidle dataindsigter til dine kolleger? Eller er det svært at identificere sammenhængen mellem dine data? Så har du formentlig brug for at se dine data fra et større og mere visuelt perspektiv. Og det kan du med dashboards.
I et dashboard sammenstiller du nemlig grafer, nøgletal og tabeller fra flere forskellige datasæt i ét billede. Den visuelle præsentation gør det nemt og enkelt at forstå data, opsnappe tendenser og følge op på budgetter.
Dyk ned i detaljerne
Med få klik kan du dykke ned i detaljerne bag dine visualiserende data. Og det er vigtigt, for specifikation helt ned på transaktions- og bilagsniveau sikrer dig fuld kontrol og transparens.
I InfoSuite kan du sammenstille data fra flere datakilder. På den måde opnår du en bedre forståelse af, hvordan de enkelte dele af forretningen spiller sammen. Du kan fx basere et dashboard på data fra din virksomheds ERP-system, kasseapparater, webtrafik, produktionsanlæg, regneark og meget mere.
Datavisualisering i InfoSuite
Med InfoSuite kan du få dashboards, der giver dig overblikket over forretningsområder som eksempelvis Salg/Ordre, Indkøb/Lager osv.
Her kan du visualisere dine data med grafer, diagrammer, speedometre, smart-arts, målere og meget mere. Disse intuitive og letforståelige visualiseringer gør dine dashboards til et oplagt værktøj, når du skal præsentere og distribuere information.
Guide til effektivt dashboard-design
Læs 6 hurtige tips til, hvordan du kan optimere dine dashboards og få et bedre og hurtigere indblik i din forretning.
Dashboards er effektive til at samle alle vigtige nøgletal i ét billede, så du har de mest værdifulde informationer om din forretning lige ved hånden. Der er dog mange, der ikke får designet deres dashboards helt optimalt, hvorved effektiviteten forringes, og værdifuld viden kan gå tabt i manglende overblik.
Vi har samlet 6 hurtige tips til, hvordan du kan optimere dine dashboards.
”Vi har opsat analyser og dashboards, der dagligt informerer os om salg og dækningsgrader, så vi kan være on-top på dem. Det giver os muligheden for at følge forretningen helt tæt”, siger Finance Manageren hos Solina Denmark.