Visualisér din budgetopfølgning med InfoSuites dashboards

Med InfoSuites budgetværktøj kan du visualisere dine vigtigste data i dashboards. Det er et optimal værktøj til følge løbende op på dine budgetter og få overblik over forretningens finansielle status.

Hvad er et dashboard?

Dashboard betyder instrumentbræt. Og det giver god mening. Det er nemlig her, du får præsenteret dine vigtigste indsigter fra Business Intelligence på en let og overskuelig måde.

Typisk vil et dashboard bestå af flere forskellige datavisualiseringer, som tilsammen giver dig et hurtigt billede af den aktuelle situation i din virksomhed eller på et specifikt forretningsområde.

De fleste data i et dashboard præsenteres visuelt for at gøre det nemt at forstå budskabet i tallene. Men visualiseringerne kan sagtens suppleres af rapporter med mere detaljerede tal og oplysninger, du kan dykke ned i.

Derfor dashboards

Drømmer du om et dagligt overblik over din forretnings salgs-performance? Har du svært ved at videreformidle dataindsigter til dine kolleger? Eller er det svært at identificere sammenhængen mellem dine data? Så har du formentlig brug for at se dine data fra et større og mere visuelt perspektiv. Og det kan du med dashboards.

I et dashboard sammenstiller du nemlig grafer, nøgletal og tabeller fra flere forskellige datasæt i ét billede. Den visuelle præsentation gør det nemt og enkelt at forstå data, opsnappe tendenser og følge op på budgetter.

Dyk ned i detaljerne

Med få klik kan du dykke ned i detaljerne bag dine visualiserende data. Og det er vigtigt, for specifikation helt ned på transaktions- og bilagsniveau sikrer dig fuld kontrol og transparens.

I InfoSuite kan du sammenstille data fra flere datakilder. På den måde opnår du en bedre forståelse af, hvordan de enkelte dele af forretningen spiller sammen. Du kan fx basere et dashboard på data fra din virksomheds ERP-system, kasseapparater, webtrafik, produktionsanlæg, regneark og meget mere.

Datavisualisering i InfoSuite

Med InfoSuite kan du få dashboards, der giver dig overblikket over forretningsområder som eksempelvis Salg/Ordre, Indkøb/Lager osv.

Her kan du visualisere dine data med grafer, diagrammer, speedometre, smart-arts, målere og meget mere. Disse intuitive og letforståelige visualiseringer gør dine dashboards til et oplagt værktøj, når du skal præsentere og distribuere information.

Guide til effektivt dashboard-design

Læs 6 hurtige tips til, hvordan du kan optimere dine dashboards og få et bedre og hurtigere indblik i din forretning.

Dashboards er effektive til at samle alle vigtige nøgletal i ét billede, så du har de mest værdifulde informationer om din forretning lige ved hånden. Der er dog mange, der ikke får designet deres dashboards helt optimalt, hvorved effektiviteten forringes, og værdifuld viden kan gå tabt i manglende overblik.

Vi har samlet 6 hurtige tips til, hvordan du kan optimere dine dashboards.

Én ting er at vide, hvad man vil have i sit dashboard, noget andet er at få informationen arrangeret korrekt, så dashboardet ikke blot bliver en rodebutik. Hvis informationen i dit dashboard ikke er organiseret korrekt, kan overblikket gå tabt samtidig med, at de ønskede sammenligninger og relations-analyser ikke bliver foretaget.

De forskellige elementer i dit dashboard bør derfor ikke placeres for tæt, bør prioriteres i forhold til vigtighed vs. placering, og så bør data der skal sammenlignes sættes op på en måde, der indbyder til sammenligning.

Undgå så vidt muligt at opsætte dit dashboard, så det kræver at du scroller for at få det fulde billede.

Perceptuel og kognitiv forskning viser, at man er bedre i stand til at spotte relationer og få det store overblik, hvis man ikke er nødt til at scrolle ned eller til siden for at få mere information.

Undgå at simplificere KPI målere og grafer så meget, at vigtig kontekst går tabt. Én ting er at måle om tallene er røde eller grønne i forhold til performance, men hvis der mangler forklarende information eller enheder til sammenligning, så kan det være svært hurtigt at se, hvor godt eller hvor skidt det egentlig går.

Ligeledes kan for store detaljeringsgrader også forstyrre øjnene og det hurtige overblik- afvej for eksempel hvor mange decimaler, der er nødvendige for hvert felt – behøver kr. at blive opgivet med to decimaler, eller er det nok med hele tal og dermed et renere billede?

En fejl som mange ofte begår er at vælge forkerte måder at fremvise de enkelte data på – en graf hvor en tabel havde været bedre, et cirkeldiagram hvor et pindediagram havde givet mere mening eller omvendt. Forkerte valg af displays kan gøre dataene sværere at gennemskue eller, i værste tilfælde, forvanske billedet.

Det kan være fristende at anvende kreative visualiseringsumligheder for at peppe dashboardet op og gøre det mere spændende. Dog skal du altid sikre at informationen er til at afkode, ellers er dit kreative valg ikke meget værd.

I tråd med forrige punkt så er mange også tilbageholdende med at anvende den samme type graf eller visualisering flere gange i det samme dashboard. Dette kommer igen ud fra et ønske om at gøre dashboardet mere spændende. Men det bør ikke være dét, der driver valget af tabeller, grafer og KPI’er.

Du bør altid vælge den visualiseringform, der passer bedst til dataene – også selvom det betyder, at dit dashboard er fyldt med pindediagrammer. Hvis den rette information er til stede, og display-formen passer til indholdet, så er det i sidste ende ligegyldigt, om dashboardet ser lidt ensartet ud.

Når du kigger på dit dashboard, bør du med det samme blive draget af den vigtigste information. Du bør derfor undgå, at for mange elementer i dit dashboard er visuelt fremhævede via farver, størrelse, effekter og andet. Dette kan føre til at kritiske værdier og informationer drukner i mængden.

Alt der har fortjent en plads på et dashboard er vigtigt, men ikke lige vigtigt.

Dette er et billede, der viser Solinas logo

”Vi har opsat analyser og dashboards, der dagligt informerer os om salg og dækningsgrader, så vi kan være on-top på dem. Det giver os muligheden for at følge forretningen helt tæt”, siger Finance Manageren hos Solina Denmark.