Project Description

Salgsforecast:
En hurtig intro til alt du skal vide om salgsforecasting

Virkeligheden er under evig forandring – og det kan et godt salgsforecast hjælpe din virksomhed med at tage højde for. Men hvad vil det egentligt sige at forecaste? Og hvad er potentialet i et godt salgsforecast? Læs endelig med, og lad mig gøre dig klogere på ganske kort tid.

Bliv klogere på forskellene mellem et budget og et forecast

Af Sine Mølgaard
/LinkedIn
17.11.2021

Hvad er et salgsforecast?

Et salgsforecast er et kvalificeret bud på, hvor meget der vil blive solgt i fremtiden. Et forecast inden for salg vil altså fortælle dig, hvad virksomheden forventer at opnå indenfor en specifik tidsperiode. På denne måde, kan du med salgsforecasting hele tiden være på forkant – hvilket jo aldrig er helt skidt.

Et forecast er det samme som en prognose. Det vil sige, at et salgsforecast også kan kendetegnes ved en salgsprognose. Begge har de til formål at bringe en forudsigelse af, hvordan salget vil udvikle sig.

Er du fortsat nysgerrig på det der forecasting? Så vil du måske undre dig over, hvad du så kan bruge dit salgsforecast til og hvorfor du skal forecaste. Det kommer vi til nu.

Hvad bruger man et salgsforecast til?

Med forecasting forsøger du at forudsige fremtiden. Når du forecaster, er du mere omstillingsparat, eftersom du har et mere validt billede af, hvordan den nærmeste fremtid ser ud. Og det gør det nemmere at være på forkant og foretage de nødvendige justeringer af forretningen, før det er for sent.

Mange virksomheder kommer i dag på forkant med rullende salgsforecasts. Når du praktiserer rullende salgsforecasting, får du løbende et aktuelt billede af, hvordan fremtiden ser ud. På den måde kan du styre din virksomhed med rettidigt omhu, fordi I hele tiden følger udviklingen. Og skulle det blive relevant, kan du også nå at rette budgettet til. Et rullende forecast ruster jer dermed med friske og valide data, som er det bedste grundlag for at tage faktabaserede beslutninger. Netop derfor kan rullende forecasting sikrer dig skridtet foran konkurrenterne.

GRATIS GUIDE

Start din forecasting i dag:

Få fire simple metoder til salgsforecasting

Salgsforecasts er et stærkt planlægningsredskab, som er med til at skabe en naturlig synergi mellem din virksomheds drift og økonomi.

Derfor har vi lavet denne guide med fire simple salgsforecast-teknikker til dig, der som økonomiansvarlig i en mindre eller mellemstor virksomhed ønsker at udvide den traditionelle budgettering med mere dynamiske planlægningsmetoder.

Download guiden her

Hvorfor skal I arbejde med salgsforecasting?

Du og din virksomhed skal først og fremmest arbejde med salgsforecasting, hvis I ønsker et bedre overblik over virksomhedens forventede salg. Forecasting sikrer dig et mere præcist udsyn, muligheden for at etablere langsigtede løsninger og er samtidig ressource-effektiv i forhold til den traditionelle budgetplanlægning.

Budgetteringsprocessen kan være langtrukken og tung at danse med. Det manuelle tastearbejde tager ofte lang tid, der er en øget risiko for tastefejl og det er tidskrævende at endevende virksomheden. Det er her, rullende salgsforecasting kan være din løsning. Her vil I bruge væsentligt mindre tid på forklaring af afvigelser, som i sidste ende vil frigive tid til andre ting i økonomiafdelingen.

Med salgsforecasting får du også indsigt i den fremtidige efterspørgsel og omsætning, som gør det muligt at planlægge indkøb, produktion, lagerbeholdning og mandskab på forkant. Dette er fx gældende for Haribo, som planlægger produktionen af vingummibamser på baggrund af salgsforecasts i InfoSuite. På denne måde er salgsforecasting med til at skabe en naturlig synergi mellem økonomi og drift.

Der er dermed mange funktioner, der kan hente værdi i et salgsforecast. Din økonomiafdeling kan eksempelvis få gavne af viden fra forecasts til at udarbejde budgetter. Produktionen kan bruge salgsprognoser til at planlægge deres produktion. Et godt forecast kan altså hjælpe hjælpe mange aspekter af din virksomhed positivt – og netop derfor skal du prioritere det.

Hvad er de typiske udfordringer med salgsforecast i regneark?

Det er ikke altid nemt at holde tungen lige i munden, når du skal forecaste, og det kan være svært at levere en nøjagtig salgsprognose. Mange virksomheder oplever udfordringer med nøjagtighed, og det skaber mistillid til forudsigelserne. Og det er skidt, hvis resten af organisationen skal basere planlægningen på det.

Problemer med nøjagtighed opstår oftest ved eksempelvis simple taste- og regnefejl, der i sidste ende kan have store konsekvenser for beslutningerne, som skal træffes. Udfordringerne med salgsforecasting i regneark er mange og tæller blandt andet også forældede data, krav om gentagne, månedlige opdateringer og ikke mindst manglende overblik.

Det kan specielt blive et problem for dig, der skal udarbejde mere komplicerede salgsforecast. Hvis I eksempelvis har flere tusinde varenumre eller udsalg i hundredvis af butikker, bliver opgaven i regneark lang og besværlig. Det er ofte her, at virksomheder begynder at kigge sig om efter en mere dedikeret løsning, som kan automatisere arbejdet med forecasting.

Hvorfor er salgsforecasting vigtig?

Salgsforecasting kan blandt andet være vigtig for din virksomhed, da det giver dig en mulighed for at pege på de fremtidige muligheder og udfordringer, udsving i salget forårsager.

Forecasting kan også være en stor hjælp, når virksomheder er ude af stand til at kontrollere forandringer i omverdenen. Under særlige omstændigheder såsom finanskriser eller globale epidemier vil markedet typisk være præget af ekstraordinære udsving. Og de udsving kan et løbende salgsforecast hjælpe din forretning med at tage højde for, fordi I løbende vurderer forventningerne til salget.

Det er et hjælpsomt værktøj, som kan hjælpe dig med at kontrollere og synliggøre forskellige scenarier. På den måde kan det også hjælpe dig med at kortlægge mulighederne for din virksomhed – det er her, du kan spotte potentialet og se lidt ind i fremtiden.

Gode råd til salgsforecasting

Forecasting og den viden, man får om fremtiden, skal nødvendigvis ikke anses som værende en endegyldig sandhed, men mere som et middel til at se de muligheder og forhindringer, der potentielt kan være i en kommende periode. Husk altid på, at dine salgsforecasts intet er værd, hvis de hverken er præcise eller funderede i din virksomhed. Ha’ derfor adgang til valide data fra de relevante datakilder.

Salgsforecasting bør ligeledes være en dynamisk proces – særligt hvis I opererer i et marked præget af udsving. Overvej derfor rullende salgsforecasting, så de løbende justeres og opdateres. Det gør dine forecasts til et stærkere planlægningsredskab.

Træk også gerne på flere forskellige kompetencer og fagligheder. Når forecasting virkelig lykkes, skyldes det som regel, at virksomheden formår at aktivere flere funktioner i processen. Det sikrer både, at I får flere input fra forskellige funktioner, og at forecasting-processen forankres bredt i organisationen.

Med disse råd in mente, er du forhåbentlig klar til at skabe et godt salgsforecast.

Har du fået mod på at indlede et dedikeret arbejde med salgsforecasting, men mangler den helt rette opskrift hertil? Tøv ikke. Den findes lige her.

Et værktøj til nem og effektiv salgsforecasting

Min salgstale for salgsforecasts lakker mod enden. Er du stadig sulten efter mere viden om salgsforecasting? Tøv endelig ikke med at stjæle tips og tricks fra vores guide, lige her.

Og skulle du være interesseret i at spare tid og ressourcer på jeres krævende forecasting-proces? Så sidder vi altid klar til at tage en snak om, hvordan InfoSuite kan hjælpe.

Tak, fordi at du læste med.

Få en præsentation