Rækker regnearkene i en moderne økonomiafdeling?

Det korte svar er nej. For selvom de er nyttige til mange opgaver, sætter de en lang række benspænd for dig og dit økonomiteams arbejde med at skabe finansielle resultater.

Et billede af et budget der udfyldes med fejl

Tiderne har ændret sig

Engang havde økonomiansvarlige primært til opgave at holde fod på kassebeholdningen og levere tal til tiden.

Men sådan er det ikke længere.

Finansfunktionens rolle har ændret sig markant i takt med den teknologiske udvikling; Fra primært at fokusere på rapporteringen af historiske regnskabstal, retter mange nu i højere grad blikket fremad for at optimere de finansielle resultater.

Det kræver tid og dataindsigt; To ting, som du bestemt ikke får foræret i regnearkene – og det er her, du har balladen, hvis du har ambitioner for jeres finansielle planlægning.

Regneark stjæler tid

Tid er den typiske årsag til, at virksomheder ser sig om efter en dedikeret softwareløsning til budgettering og rapportering.

Der er nemlig masser af tid at hente ved at automatisere manuelle arbejdsopgaver i økonomiafdelingen. Spørg bare Thygesen Textile Group, som hurtigt henter investeringen hjem i sparet tid.

Opsætning af månedsrapporter, sammenlægning af budgetter og opdatering af data til forecasts; Alt sammen kan automatiseres, så I får mere tid til det, det hele handler om – at lægge finansielle planer, der skabe finansielle resultater.

Regnearkene leverer hverken indsigt eller overblik

Du får et fragmenteret billede af virkeligheden, når regneark er det primære analyse- og planlægningsredskab i virksomheden. Analyser, budgetter og rapporter ligger spredt i mange forskellige regneark – uden en dybere sammenhæng.

Et dedikeret værktøj serverer den dataindsigt, I har brug for, for at løse jeres opgaver. Samtidig etablerer det datasammenhænge mellem rapporter, budgetter og forecasts og samler det på én platform. Det sikrer dig overblik, så du kan planlægge vejen til vækst – helt uden at trække på den tomme mavefornemmelse.

Er du klar til at tage det næste skridt? Vi har samlet en række muligheder til dig her.

Rust din økonomiafdeling til fremtiden

Ønsket om mere tid og bedre dataindsigt er blandt grundene til, at virksomheder – små som store – har travlt med at digitalisere økonomifunktionen.

Faktisk er 60 procent af økonomiafdelingens traditionelle opgaver såsom bogføring, rapportering og budgettering allerede digitaliseret. I 2018 lå tallet på 34 procent.

Så hvis I ikke vil falde bagom dansen, bør I måske også overveje at droppe regnearkene og fremtidssikre økonomifunktionen med en dedikeret løsning til budgettering og rapportering.

InfoSuite er dedikeret til at give dig en hurtigere, nemmere og bedre budgettering.

Regnearkene giver dig udfordringer under hele budgetprocessen

Regneark er et statisk værktøj, der kræver, at du selv laver det meste. Det giver dig en lang række udfordringer i forhold til at gennemføre en effektiv budgettering. Hvis du kan genkende flere af eksemplerne herunder, holder budgetterne sikkert også dig vågen om natten.

Opsætning

De mange budgetregneark gør opgaven uoverskuelig.

Kun få forstår formler, makroer og beregninger.

Budgetgrundlaget opdateres manuelt og er derfor fejlbehæftet.

Der findes ikke dokumentation af regnearkenes forudsætninger, hvorfor de er umulige at overtage

Indtastning

Du indtaster for overordnede budgetposter, hvorfor det er umuligt at indtaste på det ønskede detaljeniveau.

Det er svært at uddelegere indtastningsopgaver,

Periodevalg er ikke dynamisk,

Ingen budgetdrivere og fordelingsnøgler

Konsolidering

Det er ekstremt tidskrævende at samle indtastninger og budgetter under ét.

Afstemning mellem budget og ERP er svær.

Koncernkonsolidering af budgetterne kræver meget manuel styring og indtastning

Opfølgning

Budgetopfølgning sker manuelt og separat – ikke automatisk og løbende.

Afhængig af integration til rapportering i regneark, ERP eller BI-løsning.

Det er svært at følge med i, om budgetterne opnås

Drømmer du også om at blive uafhængig af regnearkene? Udfyld blot formularen herunder – så tager vi kontakt til dig.




    Ved at sende denne formular accepterer du, at InfoSuite A/S indhenter og opbevarer de oplysninger, du har opgivet, hvilket kan inkludere navn, stillingsbetegnelse, e-mail, telefonnummer og firma. Derudover opbevarer vi en log over, hvilke sider du har besøgt på InfoSuite A/S’ hjemmeside, www.infosuite.dk.

    Vi videregiver ikke personlige oplysninger til virksomheder, organisationer og enkeltpersoner uden for InfoSuite A/S.

    Vi anvender også de afgivne oplysninger til at følge op på din henvendelse. Vi følger op ved at sende dig op til fem e-mails eller tage telefonisk kontakt til dig for at opklare eventuelle spørgsmål i relation til din henvendelse, samt for at informere yderligere om InfoSuites løsningstilbud, hvis dette findes relevant.

    InfoSuite vil kun behandle og opbevare dine persondata i det tidsrum, det er nødvendigt af hensyn til den fortløbende dialog og til journalisering af kommunikationshistorikken.

    Ønsker du at tilbagekalde dit samtykke og få dine data slettet kan du sende en mail til mkt@infosuite.dk.