InfoSuite på tværs af hele forretningen

Den danske isenkræmmerkæde med næsten hundrede butikker i ind- og udland har inkorporeret InfoSuite BI i hele organisationen. Det høster de i dag store fordele af, og det kan blandt andet ses på bundlinjen.

”Vi bruger det mange forskellige steder, vi bruger det på produkt, hvor vi er helt nede i kategori på varer, vi bruger det på leverandører til vores leverandørforhandlinger. Vi bruger det pr. avis pr katalog, hvor vi evaluerer alle vore aviser. Vi bruger det dagligt pr. antal salg pr. kunde, antal besøgende i butikken, og vi kobler det til ekstern analyse, hvor vi har folk ude og undersøge, og så kobler vi det op med vores tal fra vores BI”, fortæller Kop og Kande.

”Vores BI-løsninger bliver brugt rigtig meget i produktafdelingen, som er meget inde og følge tallene på salg, både på leverandører, men også pr. kategori og pr. side i aviserne. Marketing bruger det meget i forhold til aviser og kampagner, der er opbygget i katalogsider. Vores konsulenter bruger det, når han er ude i butikken og trækker tal, det vil sige, at vi kan sidde og snakke konkret med butikkerne, fordi BI kobles til deres regnskabsanalyse, som de sender ind til os, så vi sidder egentlig og snakker med deres nøgletal i deres butik”.

Om Kop & Kande

Kop & Kande er en danskejet isenkræmmerkæde, som blev stiftet i 1978 af 54 selvstændige isenkræmmere. Kop & Kande har i dag omkring 100 butikker over hele landet samt på Grønland, Island og Færøerne.

Kæden forhandler bl.a. isenkram, tekstiler, køkkenudstyr og køkkenmaskiner og har et stort udvalg af både kendte og mindre kendte mærkevarer.

Performancemåling og statistikker

InfoSuite samler alt data, og det giver en god viden i form af statistikker, om kampagner kører, som de skal, eller om der skal foretages ændringer i deres sortiment.

”Vi sender 26 aviser ud om året. Der modtager butikkerne hver deres salg pr. side, hele salget, bruttoavancekroner og top 20 produkter og bund 20, og hvad der er solgt bedst i kæden. De får den overordnede og kan hurtigt analysere på, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det har givet et helt nyt overblik over måden, vi markedsfører os på. Både med stil og antal produkter”.

”Performance måling bruger vi dagligt, hvor de bliver holdt op mod hinanden, butikkerne. Det vil sige, at vi får noget konkurrence med ind på f.eks. salg pr. kunde, hvor de får oversigt over, hvad de selv har solgt, hvad butikken gennemsnitligt har solgt, og hvad den bedste butik har solgt. Fra centralt hold kan vi hele tiden koble det op. Og vi har et godt billede af antal enheder pr. kurv, og hvad de sælger for af antal kr. til hver kunde i butikken.”

Let og anvendeligt analyseværktøj

Hos Kop og Kande har det givet dem et overblik over forretningen, og de bruger det mange forskellige steder, for at se om de er rigtigt på vej.

”Den største værdi for Kop og kande i infosuite er, at vi er gået fra, hvad vi tror, til hvad vi ved. Vi har fået et analyseværktøj, som gør, at vi hurtigt og utrolig let kan få et overblik. Og det gør det langt lettere for os at agere overfor vores samarbejdspartnere, men også overfor vores butikker, når vi skal evaluere vores aktiviteter”.

”Så på den måde er BI et fantastisk værktøj. Vi er gået fra følelser og tro til fakta, og vi er blevet meget mere effektive i vores måde at arbejde på. Og den effektivitet går direkte på bundlinjen. Det er meget vigtige beslutninger vi sidder og træffer på baggrund af dette system”.

Er du på udkig efter en BI-løsning til din detail-virksomhed?

Så ta’ et kig på vores branche-løsning til retail. Gennem årene har vi samlet en masse erfaringer fra vores retail-kunder, og samlet dem alle i én løsning.

Du er også altid velkommen til at give mig et kald, hvis du har spørgsmål til InfoSuite.

Anne Mette Christensen
2526 5126
amc@infosuite.dk