Er det på tide at droppe budgetregnearkene?
Mange mellemstore virksomheder bruger stadig regneark som grundlag for budgetindtastningen, hvilket dog kan gøre budgetprocessen yderst ressourcekrævende. Der er en række tegn der kan give dig et praj om hvornår det er på tide at droppe regnearkene til fordel for en integreret budgetteringsløsning.
Problemer forbundet med regnearksbaseret budgettering
Budgetregneark opsættes ofte ud fra en vurdering af at dette er den nemmeste og hurtigste løsning på det givne tidspunkt. Med tiden sker der dog ofte det at disse regneark vokser og forretningen ændres. Ligeledes indeholder regnearkene måske fejl der er opstået i takt med udviklingen og udvidelsen af budgettet. Studier har påvist at omkring 60% af de regneark der bruges i virksomheden indeholder fejl der er opstået over tid.
Hvis du kan genkende nogle af de udsagn vi har samlet herunder, så er det måske på tide at din virksomhed bevæger sig væk fra regnearksbaseret budgetindtastning. Det vil give jer et mere robust miljø, en kortere budgetteringsproces og mere pålidelige og detaljerede forecasts og budgetter.
1. Kun én eller ganske få personer forstår de links, formler, beregninger, makroer og logikker der ligger bag regnearkets opbygning.
2. Viden om bagvedliggende links, formler, beregninger, makroer og logikker er gået tabt i forbindelse med udskiftning af personale.
3. Det er meget svært, eller helt umuligt, at foretage budgetindtastning helt ned på de ønskede detaljeringsniveauer.
4. Overvågning af realiserede tal i forhold til budgettet er en separat, ikke integreret og ikke automatiseret proces.
5. Det er svært og tidskrævende at afstemme regnearket med kunder og produkter i jeres ERP.
6. Du har kun mulighed for at budgettere på et højtliggende niveau, hvilket betyder at du er nødt til at definere underliggende budgetark for lavere niveauer.
7. Manglen på detaljer forhindrer dig i at lave forecasting på kunde- og produktniveau.
8. Dokumentering af budget forudsætninger er ikke ligetil, og derfor udelades dette.
9. Konsolidering af budgetindtastningsark fra forskellige budgetansvarlige er tidskrævende.
10. Det er upraktisk at implementere rullende forecasts på grund kompleksiteten og den tid det kræver.
Flere fordele ved at er erstatte regnearkene med en budgetløsning
Hvis du dropper budgetregnearkene til fordel for en integreret budgetterings/forecasting-løsning vil det være muligt at høste et hav af fordele, såsom:
I sparer således ikke blot tid, men får også mange flere muligheder for at forbedre jeres budgetlægning og forecasting da I kan operere på forskellige niveauer samtidig. Der kan ligeledes opsættes en automatisk beregning af jeres likviditetsbudget på baggrund af de indtastede budgetter.
Med en 80/20 tilgang vil I kunne fokusere på de vigtigste budgetdrivere og lade resten blive beregnet automatisk, om end stadig helt ned på det lavest ønskede niveau for opfølgning på realiseret vs. budget på alle niveauer.
Hvis du dertil også kan dokumentere forudsætninger og tilføje aktivitetsplaner til de vigtigste forretningsdrivere, så kan du skabe et performance management system som helt sikkert vil have en signifikant betydning på bundlinjen.
Vil du vide mere om InfoSuite Budget, så tag et kig på filmen til højre som fortæller lidt hvordan InfoSuite Budget fungerer.
Få en demonstration af InfoSuite Budget
Har du en time, så lad os give dig et indblik i hvad InfoSuite Budget kan. Vi gennemgår det hele får dig, mens du sidder ved din pc.
Med InfoSuite Budget får du en tidsbesparende budgetteringsproces, der kan decentraliseres hos de budgetansvarlige. Konsolideringen foregår fuldstændig automatisk, og straks efter indtastning er alle budgetter klar til anvendelse i jeres analyser.
Lad os vise dig hvordan InfoSuite Budget kan optimere jeres budgetlægningsproces.
Udfyld felterne til højre, og vi kontakter dig snarest.