Haribo har i mere end 20 år helliget sig til InfoSuites BI- og budgetværktøj. Derfor fungerer InfoSuite i dag som et samlepunkt for viden på tværs af markeder og forretningsområder, hvilket skaber mere sammenhæng i forretningen.
”Vi bruger efterhånden InfoSuite på næsten alle forretningsområder; herunder salg, indkøb, produktion, planlægning, controlling og økonomi. Efter at vi har fået samlet alle analyser i ét miljø, er det hele blevet meget nemmere, og det giver nogle rigtige gode muligheder for, at man for eksempel kan analysere på tværs af hele forretningen. Det giver os et meget værdifuldt overblik.” fortæller Haribo.

Hvem er Haribo?
Haribo er en af Danmarks største konfektureleverandører. Haribo har hovedsæde i Faxe samt datterselskaber i Norge, Sverige og Finland. Datterselskaberne fungerer primært som salgsselskaber og forsynes med produkter fra fabrikken i Faxe.
Haribo beskæftiger flere tusinde medarbejdere og står bag kendte slikvarianter såsom Matador Mix, Maoam, Click Mix og mange flere.
Store tidsbesparelser og vigtig vidensdeling
Spørger man dem hos Haribo, har der særligt været en stor fordel ved at investere i InfoSuite – og det er mængden af tid, som de sparer på flere områder i forretningen.
”InfoSuite sparer os for rigtig meget tid. Tidligere brugte vi eksempelvis rigtig meget tid på at samle regneark med rapporter til ledelsen. Nu er de samme rapporter tilgængelige i InfoSuite, og de er altid opdaterede. Vi slipper blandt andet for en masse bøvl med SQL og med query-udtræk.”
Samtidig nævnes mulighederne for at dele rapporter og analyser, som en af de afgørende funktioner i InfoSuite.
”Brugerne kan selv trække analyser på tværs i systemet, så vi er sikre på, at brugerne altid får fat i de rigtige data. I forhold til hvordan vi før har arbejdet, så er InfoSuite et stærkt forbedret rapporterings- og kontrolværktøj, der samtidig sparer os for utrolig meget tid.”

Styrker salget og optimerer produktionen
Hos Haribos salgsafdelinger bruger man blandt andet InfoSuite til at se eventuelle afvigelser i salget og vurdere, om der er behov for at følge ekstraordinært op på specifikke kunder. Samtidig kan kunderne blive opdateret med detaljerede oplysninger om udviklingen i deres køb af Haribo-produkter.
”Vi bruger InfoSuite rigtig meget i forbindelse med vores salg, og det giver os mulighed for at analysere vores salgsdata fra en række forskellige vinkler”, forklarer de. Ligeledes bruges InfoSuite også til at foretage dybdegående analyser af indkøbs- og produktionsdata:
”Alt hvad der er af indkøbsordrer mv. er samlet i InfoSuite. Her summerer vi op på kreditoren, hvilket giver os et rigtig godt overblik over ordresituationen. Vi bruger ligeledes InfoSuite til at analysere vores produktionsordrer, samt til at følge op på en række områder såsom maskintider, forbrugte råvarer og tid og meget mere. ”
Produktionen tilpasses med InfoSuite
I de første mange år som InfoSuite-kunde brugte Haribo kun vores BI-løsning. De fik dog hurtigt implementeret InfoSuite Budget, efter de ganske klart identificerede et stort behov for at optimere produktionsplanlægningen.
“Da vi begyndte at undersøge, hvordan vi kunne udvikle et system til produktionsplanlægning, viste InfoSuite Budget sig at have de funktioner, der var behov for. InfoSuites budgetløsning blev tilpasset produktionens ugentlige planlægning. Vi har nu over 100 InfoSuite-brugere over hele Norden, og fordelene er tydelige.
Det er vigtigt, at de rette medarbejdere ser de rette data, og her giver InfoSuite en sikkerhed. Før sad vi og trak data ud til enkelte rapporter, hvor de nu er tilgængelige for de ønskede medarbejdere i hele organisationen. Det betyder, at vi kan udnytte kapaciteten i produktionen langt bedre.”
Skal vi også hjælpe dig?
Ring eller skriv en mail til mig, hvis du er interesseret i at høre mere om InfoSuite. Normalt taler jeg ørerne af en elefant, når først emnet falder på BI og databaseret forretningsledelse. Men jeg garanterer, at vores dialog bliver kort, konkret og fokuseret på din virksomhed.
Anne Mette Christensen
2526 5126
amc@infosuite.com
