InfoSuite Case Story

Daglige rapporter viser
vejen til bedre tal

Carlsen Fritzøe er med en milliardomsætning og mere end 500 ansatte en af de mest betydningsfulde spillere på det norske marked for byggemarkeder.

De har haft InfoSuite Business Intelligence siden 2007. De bruger blandt andet InfoSuite til butiks-, salgs og lageropfølgning, hvor de dagligt sender rapporter med nøgletal til ledere og butikschefer. På den måde kan de følge de enkelte butikkers performance, imødegå forandringer i markedet og igangsætte nye aktiviteter på et oplyst grundlag.

“Rapporterne, som automatisk bliver distribueret igennem e-mail, består af to sider: Første side indeholder grafiske elementer, som viser udviklingen i en række nøgletal. Det er med til at give et øjeblikkeligt overblik.

Grønne figurer er gode, mens de gule bør overvåges, og røde figurer er uønskede. Den anden side af rapporten består af mere præcise tabeller og mål holdt op imod eksempelvis sidste år, budgettet eller sidste måned,” forklarer Erik Illestad, logistik- og it-chef Carlsen Fritzøe Handel A/S.

Mange analysemuligheder

I alt har Carlsen Fritzøe Handel A/S mere end 30 InfoSuite-brugere, som kan udtrække information eller undersøge gule og røde figurer i dybden.

“Med InfoSuite kan vi selv sætte vores egne analyser op, men den største fordel ved InfoSuite er, at vi kan starte på et overordnet niveau i en analyse og så dykke ned i detaljerne alt efter behov.

Mulighederne er uendelige. For eksempel kan vi opdele kontant salg fra de kunder, som faktureres, B2B-markedet kan adskilles fra B2C, og vi er i stand til at se på en enkelt ordre eller et enkelt indkøb.

Hvis vi ønsker det, kan vi udtrække rapporter om, hvor meget gulvbelægning hver enkelt butik sælger eller måle omsætningen på forskellige sæsonprodukter”, forklarer Ilestad.

Vores ydelser
Business Intelligence

Om Carlsen Fritzøe Handel

Tilbage i 2007 fusionerede to norske virksomheder med stolte traditioner, Trechow Fritzøe A/S og H. Carlsen, og blev til Carlsen Fritzøe Handel A/S.

I dag har Carlsen Fritzøe 25 moderne byggevarehuse, som alle er lokaliseret i Sør- og Østlandet. Tilsammen genererer virksomhedens mere end 500 ansatte en årlig omsætning på 2 mia. NOK.

Carlsen Fritzøe Handel anvender ERP-løsningen Aspect4, og siden 2007 har de gjort brug af InfoSuite BI til at budgettere og rapportere om virksomhedens udvikling og position.

Hurtig implementering og brugervenlig software

Det tekniske sammenspil mellem ERP-system og BI-værktøj var en vigtig forudsætning, da Carlsen Fritzøe Handel A/S i sin tid valgte InfoSuite som BI-leverandør. InfoSuites partnerskab med Aspect4 har blandt andet sikret driftsikkerhed og en hurtig implementering.

“En betydelig årsag, som gjorde at vi valgte InfoSuite, var, at de er strategiske partnere med Aspect4. Virksomhederne samarbejder om opdateringer, og dette samarbejde mellem vores ERP-system og vores BI-værktøj var meget vigtigt for os. Det betød, at implementeringen var hurtig, og at alting kører meget stabilt på vores IBM i-series-server. 

Vi har fundet InfoSuite meget brugervenlig. For hver enkel analyse kan jeg selv bestemme, hvem der skal have lov til at se den. På et hvilket som helst tidspunkt kan personer se, hvordan de performer”, understreger Ilestad.

Samtidig har InfoSuite digitaliseret en lang række af manuelle opgaver i forbindelse med rapporteringen, og det har hjulpet virksomheden med at spare tid. 

“Automatiseringen frigør en masse tid og ressourcer for os”, afslutter Erik Ilestad.

Mød flere InfoSuite-kunder

Vil du vide mere?

Vi er altid klar til at dele flere gode historier fra vores kunders erfaringer med InfoSuite. Sæt bare kaffen over, gi’ mig et kald og lad os få en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at få mere værdi ud af dine forretningdata.

Anne Mette Christensen
2526 5126
amc@infosuite.dk