Project Description

Flere virksomheder skal i banken for kredit – sådan bliver du klar

Det er ingen hemmelighed, at Corona-krisen – til trods for statens hjælpepakker – har resulteret i likviditets-udfordringer for rigtig mange virksomheder.

Som mange virksomheders primære, finansielle interessent, kan banken ofte hjælpe med lånefinansiering, så du kan komme igennem den krævende tid.

I denne artikel giver jeg dig svaret på, hvordan du med fem finansielle rapporter sætter dig i den bedst mulige position inden mødet med banken.

Af Erik Nørskov
/LinkedIn
27.08.2020

Med den nærværende krise har du – ligesom mange andre virksomheder – formentlig kigget ekstra dybt i regnearket de seneste måneder; Måske er din omsætning faldet drastisk. Måske er nogle af dine medarbejdere sendt hjem. Måske er din overlevelse aktuelt afhængig af hjælpepakker.

Den økonomiske usikkerhed betyder, at flere virksomheder end normalt søger kredit-hjælp hos banken, der typisk er SMV-segmentets vigtigste, finansielle interessent. Men hvis kreditten skal leveres,
skal det finansielle overblik være i orden. Det bekræftede Nordeas erhvervskundedirektør for Midt- og Vestjylland, Leo B. Nielsen, da jeg talte med ham om den aktuelle problemstilling for mange virksomheder:

“Det har været et vigtigt mål for Nordea at hjælpe vores kunder med over på den anden side af krisen. De seneste måneder har vi været i dialog med rigtig mange kunder om, hvordan man får tingene til at hænge sammen rent økonomisk.

Men for at vi kan gøre det, er det en forudsætning, at virksomheden kan vise, at der er orden i penalhuset og skabe transparens om virksomhedens aktuelle økonomi. Det kan eksempelvis være at få indsigt i driften i form af budgetter og budgetopfølgning samt pengestrømsanalyser. Den information fortæller os noget om virksomhedens likviditet.”

Men hvordan skaber du transparens omkring din virksomheds økonomi, så du sikrer bankens opbakning? Svaret er finansielle rapporter med friske, valide data.

Derfor får du her de fem vigtigste rapporter, du skal medbringe til dit næste møde med banken.

Du kan også se nærmere på InfoSuites Update-løsning, der helt automatisk udarbejder finansrapporter – lige til at tage med i banken.

1. Resultatopgørelsen

Resultatopgørelsen viser din virksomheds omsætning og omkostninger i forbindelse med driften. På den måde giver du banken et indblik i den aktuelle driftmæssige situation i virksomheden.

2. Balancen

Når du tager din virksomheds balance med i banken, så præsenterer du det samlede overblik over kontoplanens aktiv- og passivkonti. Det vil sige alle de beholdninger, der udgør status for virksomheden.

3. Pengestrømsanalyse

Med pengestrømsanalysen kan du overvåge virksomhedens primære ind- og udbetalinger og få overblik over det kortfristede likviditetsbehov. Det giver dermed banken et indblik i din virksomheds økonomiske udsigter. Samtidig er det et godt grundlag til at vurdere, hvor meget kredit, virksomheden har brug for, for at overleve.

4. Debitoroversigt

Debitoroversigten gør det nemmere at holde øje med kundernes saldi, forfaldne beløb og kreditmax i forhold til de registrerede ordrer. På den måde får du og din bank overblik over, hvornår dine debitorer vil betale.

5. Salgsoversigt

Med salgsoversigten giver du din bankrådgiver et billede af, hvilke indtægter der ligger forude. På den måde kan I sammen få et realistisk billede af de kommende indtægter.

Det handler om troværdighed og transparens

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at du får, hvad du ønsker, hvis du medbringer ovenstående til banken. Det afhænger naturligvis af netop din virksomheds aktuelle situation og økonomiske udsigter.

Men jeg garanterer dig, at du med de ovenstående rapporter får det bedst mulige udgangspunkt for at forhandle nye kreditaftaler.

Overordnet handler det nemlig om at skabe transparens omkring din økonomi og troværdighed til dig og din virksomhed – og det gør du, når du kan levere solide rapporter med valide data fra din virksomhed.

Udfordringen er dog for mange SMV-virksomhedsledere at udarbejde valide rapporter, uden at bruge al for lang tid på det i regnearkene. Til dem har vi for nyligt lanceret InfoSuite Update, der automatiserer udarbejdelsen af finansielle rapporter.



Erik Nørskov
Senior Management Consultant
+45 2526 5105
en@infosuite.com