Resultatbudget

Af Mette Skov Jensen

Udgivet d. 17.03.2024 / Senest opdateret d. 01.07.2025

I denne artikel kan du læse mere om, hvordan du får et fejlfrit og præcist resultatbudget – helt automatisk og uden unødigt dobbeltarbejde og manuelle indtastninger.

Effektivisér og automatisér udarbejdelsen af dit resultatbudget

Et resultatbudget kan være en sand tidsrøver. Som virksomhedsejer eller budgetansvarlig er det helt sikkert noget, du kan nikke genkendende til. Her skal du nemlig sammenlægge og konsolidere del-budgetternes indtastninger i resultatbudgettet – og det kan tage lang tid.

Udarbejdelsen af resultatbudgettet indebærer bl.a. at hente data fra forskellige datakilder, kontrollere for nøjagtighed og derefter samle alle disse oplysninger til et samlet budget. Denne proces kan være særligt udfordrende, hvis man arbejder med manuelle systemer eller regneark, da risikoen for menneskelige fejl øges, og det kan være svært at holde styr på alle ændringer og opdateringer.

Men udarbejdelsen af et resultatbudget er ikke desto mindre et nødvendigt onde, da det er et vigtigt element i budgetteringen.

Heldigvis kan du, med de rette værktøjer og metoder, optimere denne proces betydeligt. Ved at bruge avancerede softwareløsninger, kan du nemlig automatisere mange af de tidskrævende manuelle processer, hvilket ikke kun sparer dig for tid, men også øger nøjagtigheden i dit budget.

Hvad er et resultatbudget?

Først og fremmest skal vi lige have helt styr på, hvad et resultatbudget egentlig er. Kort sagt er et resultatbudget en oversigt over hvor mange indtægter og udgifter din virksomhed forventer at have. Det er med andre ord et skøn over, hvordan du forventer din virksomheds kommende årsresultat bliver.

Du kan se dit resultatbudget lidt ligesom en økonomisk prognose, der estimerer din virksomheds indtægter, omkostninger og overskud.

Ved at lave et resultatbudget kan du få et bedre overblik over din virksomheds økonomiske fremtidsudsigter, identificere potentielle problemer og muligheder, og dermed forbedre virksomhedens overordnede finansielle styring.

Et resultatbudget er derfor en vigtig, men desværre også særdeles tidskrævende proces. For at lave et fyldestgørende resultatbudget skal du nemlig både analysere tidligere data, inddrage relevante interessenter, forudse indtægter, identificere omkostninger og endelig beregne det forventede resultat.

Heldigvis er det, ved hjælp af softwareløsninger fra InfoSuite, muligt at digitalisere sit resultatbudget, så det dannes helt automatisk. Og så undgår du tilmed manuelle fejlindtastninger.

Hvorfor er et resultatbudget vigtigt?

Det er ikke lovpligtigt for virksomheder i Danmark at udarbejde et resultatbudget, men derfor er det en rigtig god idé at gøre alligevel.

Et resultatbudget giver dig nemlig en indikation af, hvordan din virksomheds resultater vil se ud. Og det er en værdifuld viden. Derfor er det også vigtigt, at du laver dit resultatbudget så realistisk som muligt. Dermed kan du nemlig løbende tjekke op på tallene, og se, om udviklingen i din virksomhed går i den rigtige retning, samt hvad der evt. måtte være gået galt, hvis årets resultat er markant anderledes end estimeret.

Et resultatbudget gør det dog også muligt at foretage korrigerende handlinger løbende, hvis du kan se, at de faktiske resultater peger i den forkerte retning i forhold til de budgetterede tal.

Man kan derfor sige, at et resultatbudget på mange måder kan fungere som et værktøj til strategisk beslutningstagen ved at give dig et billede af de økonomiske konsekvenser af forskellige scenarier.

Automatisér din virksomheds resultatbudget og spar tid

En af de helt store fordele ved at automatisere din virksomheds resultatbudget er, som vi allerede har været inde på, den tidsbesparelse som du opnår. Automatisering af budgetprocesser reducerer nemlig den tid, der bruges på manuelle indtastninger i regneark, som frigiver tid til andre vigtige opgaver i din virksomhed.

Ikke nok med at du sparer tid, så opnår du også en højere nøjagtighed, når du automatisere dit resultatbudget. Softwareløsninger minimerer risikoen for menneskelig fejl, som kan opstå ved manuelle processer og indtastninger. Dette er med til at sikre mere præcise og pålidelige budgetter.

Del let real-time data med hele organisationen

Mange softwareløsninger tilbyder real-time opdateringer, så du altid har adgang til de nyeste data og kan foretage justeringer hurtigt og effektivt. Ikke nok med dét, så kan du ved at digitalisere dit resultatbudget også nemt dele analyser, budgetter og rapporter med resten af din organisation eller tildele dine medarbejdere adgang til relevante dashboards. Dette skaber en højere grad af gennemsigtighed og samarbejde på tværs af afdelinger.

I takt med at din virksomhed vokser, kan de fleste softwareløsninger let tilpasses. Det gør det muligt at håndtere større og mere komplekse budgetter uden at miste overblikket.

Hvordan vælger jeg den rette softwareløsning?

Nu hvor vi ved, hvor stor en hjælp det kan være, at automatisere sit resultatbudget, er det helt store spørgsmål, hvordan du vælger den rette softwareløsning. Der findes nemlig flere løsninger på markedet.

Først og fremmest er det en fordel at vælge en softwareløsning, som tilbyder én samlet løsning, så du slipper for at skulle navigere i flere forskellige systemer, som ikke nødvendigvis taler sammen. Dette kan spare tid og reducere risikoen for fejl. En integreret løsning giver desuden mulighed for at samle alle relevante data ét sted, hvilket gør det lettere at få et samlet overblik over din virksomheds økonomi.

Du bør også vælge en løsning, som indeholder integrationer til de systemer og datakilder, du benytter. Uanset om du bruger Excel-dokumenter, et ERP-system, et lønsystem eller en blanding af det hele, bør du vælge en løsning, som let kan integreres med disse systemer, og indsamle data fra dine datakilder. Kan softwareløsningen ikke indhente data fra dine datakilder, forsvinder meget af det smarte ved løsningen.

En samlet løsning som er integrér-bar er need-to-have, når du skal vælge softwareløsning. Når det kommer til mere nice-to-have-funktioner, vil vi fremhæve muligheden for færdigopsatte rapporter og analyser. Det kan være ekstremt brugbart og nyttigt, at have et værktøj, hvor du kan få opstillet din virksomheds vigtigste indsigter i dashboards, analyser og rapporter – både for dit eget overblik, men også for at kunne præsentere vigtig indsigt for dine medarbejdere.

Derudover anbefaler vi, at du vælger en danskudviklet softwareløsning fra en udbyder, som har mange års erfaring med performance management. En sådan udbyder vil nemlig have større forståelse for de udfordringer og krav, du står overfor i hverdagen, og vil kunne tilbyde målrettet support og skræddersyede løsninger, der passer til dine behov. Du vil samtidig have større mulighed for at få medindflydelse på udviklingen af softwareløsningen.

Har du spørgsmål til, hvordan InfoSuite kan hjælpe dig med budgettering?

Kontakt os her, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.

Andre læste også…

Et billede der viser 4 tandhjul der kombineres til ét stort.

Lynintroduktion til InfoSuite Konsolidering

Et billede der viser 3 tandhjul i en computerskærm.

større forretningsindsigt med InfoSuite – uanset branche

Et billede der viser et lyn.

Lynintroduktion til InfoSuite Budget